שימוש בציוד מכני הנדסי

שימוש בציוד מכני הנדסי

מאת חני ברטה

ציוד מכני הנדסי משמש כיום בביצוע עבודות הנדסה, כלומר עבודות בניה, חפירה, הריסה וכדומה. זהו שם כולל לכלי עבודה, בעלי מנוע חזק ומורכבת בהם שלדה חזקה אשר מאפשרת עבודות באתרי עבודה, הרמה, הובלה ושינוע משאות כבדים.

 

 

ציוד זה נקרא גם בקיצור, צמ"ה או צ.מ.ה ומוכרים במשרד התחבורה כמכשירים מכניים כאשר ההגדרה המדויקת היא "מכונה ניידת". ישנה חלוקה לשני תתי נושאים אשר מדגישים את ההבדלים בין ציוד מכני הנדסי אופני אשר דורש רישיון 1 ומעלה בהתאם למשקל הכלי, ואילו הסוג השני של צמ"ה הוא זחלי, אשר דורש רישיון מספר 1 בלבד. מלבד החזקת הרישיון המתאים יידרש מפעיל הציוד מכני ההנדסי לסיים בהצלחה קורס הכשרה להפעלת ציוד כבד. קורס זה מכיל בתוכו לימודים עיוניים לגבי אופן הפעלת הציוד ולימודים מעשיים אודות הפעלת כל אחד מסוגי הציוד המכני ההנדסי. ישנם שני מוסדות אזרחיים אשר מכשירים להפעיל צ.מ.ה, וכמו כן ניתן לעבור הכשרה במהלך השירות הצבאי, כאשר בעת השחרור רבים בוחרים להמשיך במקצוע זה.

 

 

ציוד זה – למה הוא משמש?

 

 

צ.מ.ה הוא שם כולל לכלים כמו, טרקטורים, מפלסות, מלגזות, דחפורים, מובילי עפר, מנופים, מערבלי בטון ועוד. כלי עבודה אלו הם כבדי משקל, כדי לאפשר את יציבותם באתר הבנייה הלא סלול. כמו כן, מהירותם אטית ולעתים נדרש לשנע אותם באמצעות כלי רכב אחר המיועד לכך. בעקבות מאפיינים אלו של סוגי הציוד הנכלל תחת הקטגוריה ציוד מכני הנדסי, יש לעבוד עם מפעיל מוסמך, אשר עבר בהצלחה את מבחני ההסמכה. מפעיל מקצועי ידע למנוע מצבי פגיעה בנפש באתר העבודה וכן ידע להימנע מפגיעה בתשתיות במהלך העבודה, כמו תשתיות מים שמתחת לקרקע או כבלי חשמל גבוהים. הפעלת ציוד מכני הנדסי דורשת מיומנויות רבות כאשר החשובה בהן היא הרגישות בהפעלת הציוד והבנה בכל אחד מסוגי כלי העבודה, באופן התפעול השוטף ובאופן שמירה על הציוד.

 

 

קיימים סוגים שונים של ציוד מכני הנדסי

 

כיום קיימים מגוון רחב של כלי עבודה אשר נכנסים תחת קטגוריה זו של ציוד מכני הנדסי, ועל כן ישנם חברות רבות אשר מייצרות כלי עבודה אלו. התמצאות בפרטים התפעוליים של כל כלי הם אלו אשר מונעים תקלות הצפויות להתרחש במהלך יום העבודה. בדקו והיו סמוכים שהכלי תקין מבחינה מכנית ושמפעיל הציוד יודע לתפעל אותו על פי התקן הנדרש.

 

 

מקור המאמר: articles.co.il

 

Call Now Buttonחייגו לקבלת מידע נוסף דילוג לתוכן