ציוד מכני הנדסי – מהו?

ציוד מכני הנדסי – מהו?

מאת חני ברטה

ציוד מכני הנדסי הוא שם כולל לכלי עבודה ניידים אשר נועדו לעבודות הנדסה אזרחית. צמ"ה מצויד בשלדה חזקה ובמנוע חזק אשר מאפשר את הביצועים המתאימים לסוג עבודה כמו, עבודות עפר, בנייה, סלילת כבישים ועוד. ישנן תוספות מיוחדות שניתן להוסיף לצ.מ.ה כדי לייעל את מהלך העבודה, כמו לדוגמה, מנופים, זרועות, כפות ועוד. ציוד מכני הנדסי מוכר במשרד התחבורה ככלי עבודה ניידים, אך נסיעתם אטית בעקבות משקלם הרב. זהו לא רק חסרון, אלא משקלם הרב של צ.מ.ה מיועד לעבודות באתרים בהם הקרקע אינה שטוחה ובכך ניתן לשמור על יציבות מרבית של הכלי במהלך העבודה. כאשר מדברים על ציוד מכני הנדסי כלול בתוכו כלים רבים מסוגים ותפקידים מגוונים, כמו לדוגמה, מלגזות, טרקטורים, מנופים, מפלסות, דחפורים, כדור הריסה ועוד.

 

 

ניתן לחלק את ציוד מכני הנדסי לשתי קבוצות עבודה עיקריות. כלים המיועדים לעבודה חקלאית כמו קטפות ודחפורים וכאלו המתאימים לעבודת הנדסה אזרחית. מאחר וישנם סוגים רבים של ציוד מכני הנדסי בשטח ישנה גם חשיפה לסיכונים רבים. הפעלת צ.מ.ה דורש ביטוח אשר יכסה על נזקים בעת הצורך, בדרך כלל בעקבות תאונות עבודה. פוליסות ביטוח אלו מכסות נזקים שנוצרים הן במהלך העבודה והן בשעות בהן הציוד נשאר באתר העבודה במהלך הלילה והשבת. בנוסף לסיכוני תאונות ישנן סיכונים נוספים של פגיעה ברכוש, גניבה או התהפכות. ניתן לרכוש הרחבות לפוליסה אשר מגנה על הרכוש מפני נזקי טבע כמו רעידות אדמה וכדומה. עם זאת, שימוש נכון בציוד מכני הנדסי מאפשר מניעה מוקדמת של נזקים אלו כאשר מחזיק הציוד דואג לשמור את הכלי במצב תקין. כמו כן, במהלך העבודה יש לוודא שמפעיל הציוד הוא בעל מקצוע וכזה שעבר הכשרה מתאימה להפעלת ציוד מכני הנדסי ובעל רישיון מתאים. מפעיל אחראי ומנוסה ימנע מיצירת עומסי יתר ובך ינהג לפי הוראות הבטיחות של שימוש בכלים כבדים.

 

 

מפעיל ציוד מכני הנדסי זהו תפקיד מקצועי, אשר לרוב משתלב בתחומי החקלאות והתעשייה. רבים מהם רוכשים את המקצוע במהלך שירותם הצבאי אך ניתן לרכוש מקצוע זה גם במסגרות אזרחיות. ההכשרה הנדרשת כוללת לימוד והסבר על המגוון הרחב של כלי הרכב שכלולים בתוך ההגדרה צמ"ה. כמו כן, קורס זה נותן את המיומנויות להפעיל כל אחד מכלים אלו, תוך כדי למידה אודות המערכת המכנית של הכלי והתחזוקה הנדרשת. בנוסף, מפעיל שלמד את החלק העיוני יבצע גם חלק מעשי של תפעול כל סוגי הציוד. הכשרה זו כוללת אחראיות רבה ודורשת ערניות מרבית במהלך העבודה באתר.

מקור המאמר: articles.co.il

 

Call Now Buttonחייגו לקבלת מידע נוסף דילוג לתוכן